آموزش دیزل ژنراتور

تشخیص علت و چگونگی رفع دود دیزل ژنراتور

دلایل خروج دود قابل مشاهده از دیزل ژنراتور چیست؟

علت دود ناشی از دیزل ژنراتور به رنگ آن بستگی دارد. یکی از گزینه های زیر میتوانند علت خروج دود قابل مشاهده باشند:

  1. دود سیاه ژنراتور: نشان دهنده سوختن ناقص گازوِئیل است.
  2. دود سفید ژنراتور: نشان دهنده گازوئیلی است که اصلاً احتراق نکرده است یا با آب ترکیب شده است.
  3. دود آبی ژنراتور: نشان دهنده سوختن روغن است.

در نظر داشته باشید حتی زمانی که دود قابل مشاهده نیست، دود ناشی از موتور دیزل ژنراتور وجود دارد. وقتی شما نمی توانید دود دیزل ژنراتور را ببینید نشانه خوبی است که بیانگر سلامت موتور دیزل ژنراتور است. به این معنی که موتور دیزل به خوبی سوخت را می سوزاند و ذرات سوختی همراه با دوده و سایر آلودگی های بدون رنگ از موتور خارج می گردد.

خروج دود با هر رنگی که باشد عموما” بد و باید مورد بررسی قرار گیرد. ممکن است هنگام راه اندازی کمی دود سفید مشاهده کنید که در بیشتر موارد طبیعی است. وجود دود قابل مشاهده نشانه این است که چیزی در گاز خروجی اگزوز وجود دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد.

دود خروجی دیزل ژنراتور باید چه رنگی باشد؟

در یک موتور دیزلی مدرن تولید شده مطابق با مقررات و استانداردهای سختگیرانه انتشار گازهای گلخانه ای، گاز خروجی از اگزوز باید واضح و بدون رنگ باشد. دود صاف بیانگر این است که که دود خروجی از اگزوز عاری از هرگونه آلودگی مانند گازوئیل نسوخته، دوده و بخار آب می باشد. همه این موارد نشان می دهد که با احتراق صحیح سوخت، عملکرد موتور کاملا” در وضعیت مطلوب می باشد.

دوده سیاه نشان دهنده این است که موتور در مقایسه با هوای مورد نیاز خود سوخت زیادی در سیلندر دارد. این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله کمبود هوا در سیلندر باعث ایجاد دود سیاه از دیزل ژنراتور شما می شود و نشان می دهد که احتراق اتفاق افتاده است، اما احتراق گازوئیل به صورت کامل انجام نشده است. از طرف دیگر خروج دود سفید از دیزل ژنراتور نشان می دهد که مشکل زمان بندی در احتراق وجود دارد و یا نسبت تراکم بد است. این نشان می دهد که سوخت واقعاً در سیلندرها نمی سوزد. در نظر داشته باشید که همچنین سوختن روغن در سیلندرها با دود آبی نشان داده می شود.

به خاطر داشته باشید که ممکن است فقط یکی از سیلندرهای دیزل ژنراتور مشکل داشته باشد و بقیه سیلندرها سالم باشند ولی همچنان دود رنگی زیادی مشاهده کنید.

نکته مهم :

رنگ دود خروجی از دیزل ژنراتور یکی از فاکتورهای تشخیص کارکرد صحیح دیزل می باشد و عوامل دیگری نظیر صدا و لرزش و … هم از اهمیت بالایی برخوردار می باشند، لذا بازدید دیزل ژنراتور توسط کارشناسان مجرب و انجام تستهای فنی و دیاگ دیزل ژنراتور برای تشخیص نهایی حائز اهمیت می باشد.